Premenstrueel syndroom

PrintVerstuur per e-mail

Wat is het premenstrueel syndroom?

Heb je klachten voor de menstruatie, dan kan er sprake zijn van het premenstrueel syndroom (PMS). De klachten beginnen in de tweede helft van de menstruatiecyclus en ze verdwijnen weer als de menstruatie begint. Sommige vrouwen hebben ook tijdens de eerste paar dagen van de menstruatie last van klachten. Tijdens en kort na de menstruatie (minimaal een week) zijn er geen klachten.

PMS begint vaak na je dertigste of na het krijgen van kinderen.

Wat zijn de verschijnselen?

PMS kan veel verschillende lichamelijke en psychische klachten veroorzaken.

Veelvoorkomende lichamelijke klachten zijn:

  • Pijnlijke borsten
  • Een opgeblazen gevoel
  • Gezwollen handen en voeten
  • Prikkelbaarheid
  • Hongergevoel
  • Gewichtstoename
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid

Veelvoorkomende psychische klachten zijn:

  • Somberheid
  • Angst
  • Agressie
  • Stemmingswisselingen

De klachten keren iedere maand terug. Alleen na de overgang verdwijnen ze echt.

De rol van voeding bij het premenstrueel syndroom

Door te letten op je voeding kun je de klachten van PMS soms verminderen.

Waar kun je op letten?

  • Gebruik kleine maaltijden verspreid over de dag. Hierdoor houd je de bloedsuikerspiegel gelijk, waardoor de behoefte aan zoetigheid minder wordt.
  • Zorg voor een gevarieerde voeding met veel vezels. Kies voor producten zoals brood, aardappelen, groente en fruit.
  • Beperk verzadigde vetzuren. Deze zitten bijvoorbeeld in vet vlees, harde bak- en braadproducten, volle zuivel(producten), koek, chips en gebak.
  • Beperk alcohol en koffie (cafeïne) zo veel mogelijk.
  • Stop met roken.
  • Pak regelmatig je rust maar zorg ook voor voldoende lichamelijke inspanning. Dit zorgt voor ontspanning en maakt tevens serotinine aan, wat je stemming positief beïnvloedt.
  • Neem eventueel vitaminesupplementen. Hoewel de werking niet voldoende wetenschappelijk is onderbouwd, lijkt het bij sommige vrouwen de klachten te verminderen. Het gaat dan om:
    • 25 mg vitamine B6 per dag
    • 1000 mg calcium per dag
    • 200-400 mg magnesium per dag
    • 3x per dag 1000mg teunisbloemolie.

Praat over PMS met vrienden en familie: steun en begrip uit je omgeving is erg belangrijk. Zij kunnen je helpen om de klachten draaglijker te maken.

Als bovenstaande adviezen niet of niet voldoende effect hebben, dan kan de huisarts medicatie voorschrijven die de klachten verminderen.

Wat kan een diëtist betekenen?

Een diëtist kan advies geven over de voedingsmiddelen die PMS-klachten verergeren of juist verminderen. Iedereen reageert anders op voeding: de een verdraagt alles, de ander kan slecht tegen koffie of chocolade. Samen met een diëtist kun je nagaan welke producten voor jou geschikt zijn. Ook kan een diëtist helpen met afvallen en zorgen dat het hongergevoel minder wordt.

Wanneer contact opnemen?

  • Wil je deskundig voedingsadvies bij het premenstrueel syndroom?
  • Kom je ongewenst aan?
  • Verlies je soms de controle over je eetgedrag?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Vaak blijkt er nog veel mogelijk om de voeding te verbeteren en daarmee de PMS-klachten te verminderen.

Links

PMSinfo.nl