Maculadegeneratie

PrintVerstuur per e-mail

Wat is maculadegeneratie?

Maculadegeneratie is de grootste oorzaak van slechtziendheid bij vijftigplussers. Bij deze oogaandoening gaat het netvlies (het achterste gedeelte van het oog), en dan vooral het middelste deel (de macula) achteruit. Je gaat hierdoor steeds slechter zien, met name in het midden van het gezichtsveld.

Er zijn verschillende vormen van maculadegeneratie. De meest voorkomende vorm is leeftijdgebonden maculadegeneratie (LMD). Bij deze vorm speelt voeding een belangrijke rol.

Wat zijn de verschijnselen?

Maculadegeneratie kan een grote impact hebben op allerlei alledaagse bezigheden. Autorijden, televisiekijken, klussen in huis: alles kost steeds meer moeite en op den duur lukt een aantal zaken niet meer. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van:

  • Een vertekend beeld. Je ziet bij iemand bijvoorbeeld een scheve mond en een recht voorhoofd of andersom.
  • Een vlek in het midden van je gezichtsveld. Hierdoor is het mogelijk dat je de eerste en de laatste letters van een regel tekst wel kunt zien, maar niet de middelste.
  • Een bewegend beeld. Je ziet krantenkoppen heen en weer wiebelen.
  • Een vager beeld. Het kost je veel moeite om kleine letters te lezen of een draad door een naald te krijgen.
  • Kleuren en contrasten die vervagen. Je kunt bijvoorbeeld een wit stopcontact niet meer onderscheiden van een witte muur.

De rol van voeding bij maculadegeneratie

Gezonde voeding kan leeftijdgebonden maculadegeneratie helpen tegengaan. Wie een gezond gewicht, gezond cholesterolgehalte en gezonde bloeddruk heeft, loopt minder risico op maculadegeneratie. Bij mensen die maculadegeneratie hebben, gaat met de juiste voeding het zicht minder snel achteruit.

Daarnaast zijn er een aantal specifieke voedingsstoffen en producten die de ogen in goede conditie helpen houden: luteïne en zeaxanthine, vis, zink, vitamine C, E en bètacaroteen.

Luteïne en zeaxanthine

Deze stoffen komen voor in groente (vooral donkergroene bladgroenten) en fruit. Om voldoende binnen te krijgen heb je 2 à 3 ons groente en 2 à 3 stuks fruit per dag nodig.

Zink

Je kunt extra zink binnenkrijgen door bijvoorbeeld vaker vis, (volkoren)brood, peulvruchten en rijst te eten.

Vitamine C, E en bètacaroteen

Deze voedingsstoffen komen vooral voor in groente, fruit, noten, bak- en braadproducten, margarine en halvarine. Ook hiervoor is het dus belangrijk dat je dagelijks 2 à 3 ons groente en 2 à 3 stuks fruit binnenkrijgt. Eet verder gerust één of twee handjes noten per week.

Vis

Vis is niet alleen goed voor hart en bloedvaten, maar ook voor de ogen. Twee tot drie keer per week vis (waarvan 1 keer vette vis zoals zalm of makreel) kan maculadegeneratie al helpen tegengaan.

Wat kan de diëtist betekenen?

Een diëtist kan helpen om je voeding volwaardig te maken. Ze kan precies beoordelen wat je per dag nodig hebt. Je krijgt advies over voedingsmiddelen die maculadegeneratie helpen tegen te gaan. Ook kan een diëtist je allerlei tips en recepten geven die het makkelijker maken om je nieuwe eetgewoontes ook op de lange termijn vol te houden.

Wanneer contact opnemen?

  • Heb je (leeftijdgebonden) maculadegeneratie?
  • Wil je weten welke producten goed zijn bij maculadegeneratie?
  • Wil je weten of je voeding volwaardig is?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. In onze praktijk is ook het boek Gezond eten voor je ogen te verkrijgen, geschreven door diëtist en praktijkcoördinator Anne Mesman-de Winter. Vaak blijkt er nog veel mogelijk om je voeding te verbeteren en zo lang mogelijk goed te blijven zien.

Links

Gezond eten voor je ogen
MD vereniging
AMD Alliance International
Nederlands Oogheelkundig Gezelschap