Prikkelbaredarmsyndroom

PrintVerstuur per e-mail

Wat is het prikkelbaredarmsyndroom?

Bij het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) is de werking van de darmen verstoord. Er ontstaan darmklachten doordat de darmen sneller en heftiger op prikkels reageren. Het heeft geen aanwijsbare oorzaak, en daardoor is het vaak moeilijk om de diagnose te stellen.

Wat zijn de verschijnselen?

Hoeveel klachten PDS geeft, kan per persoon sterk verschillen. De klachten komen en gaan, waardoor je de ene periode meer last hebt dan de andere. Soms zijn de klachten zo hevig dat je normale dagelijkse bezigheden moet onderbreken.

De meest voorkomende klachten zijn:

  • Periodes van zeurende, krampende of stekende buikpijn
  • Opgeblazen gevoel
  • Opgezette buik
  • Flatulentie (winderigheid)
  • Diarree
  • Obstipatie (verstopping)

Soms zijn er ook andere klachten van het maagdarmkanaal zoals zuurbranden en misselijkheid.

De rol van voeding bij PDS

De juiste voeding kan ervoor zorgen dat de darmklachten verminderen. Hoe groot het effect precies is, is moeilijk te voorspellen. Stress en omgevingsfactoren kunnen namelijk ook een rol spelen.

Waar kun je op letten?

  • Drink voldoende vocht: minimaal 1,5 tot 2,5 liter per dag.
  • Zorg voor een regelmatig eetpatroon: 3 hoofdmaaltijden en ongeveer 3 keer iets tussendoor.
  • Neem niet te vette maaltijden of producten.
  • Vermijd producten die de klachten verergeren:
    • Scherpe kruiden en citrusfruit bij darmkrampen.
    • Koolsoorten, koolzuurhoudende dranken, bier, kauwgom, prei en peulvruchten bij gasvorming.
    • Onrijp fruit bij flatulentie.
  • Zorg voor voldoende vezels. Vezels zitten in volkorenproducten, groente en fruit.
  • Houd normale hoeveelheden koffie en thee aan.
  • Probiotica kunnen in sommige gevallen een ondersteunende werking hebben.
  • Pepermuntolie kan sommige klachten verminderen, zoals gasvorming en krampen.

Wat kan de diëtist betekenen?

Van welke producten je klachten krijgt, is erg persoonlijk. Het is daarom goed om dit met een diëtist te onderzoeken. Je krijgt een advies voor een volwaardig en gevarieerd voedingspatroon, afgestemd op je persoonlijke voorkeuren, waarmee je minder tot geen last meer hebt van darmklachten.

Wanneer contact opnemen?

  • Heb je (aanhoudende) darmklachten?
  • Weet je niet goed waar de darmklachten vandaan komen?
  • Vermoed je dat je voor bepaalde producten gevoelig bent?
  • Weet je niet goed wat je wel en niet kunt eten?
  • Heb je een eenzijdig eetpatroon?
  • Heb je een onregelmatige stoelgang?
  • Heb je regelmatig terugkerende diarree of obstipatie?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Met de juiste voeding blijken darmklachten vaak heel goed onder controle te houden.

Links

Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging
Maag Lever Darmstichting