Obstipatie / Moeilijke stoelgang

PrintVerstuur per e-mail

Wat is obstipatie?

Obstipatie is een ander woord voor verstopping. Het eten blijft te lang in de dikke darm, waardoor er aan de voedselbrij te veel vocht onttrokken wordt. De ontlasting wordt hard en je gaat moeilijker naar het toilet.

Wat zijn de verschijnselen?

  • Weinig naar het toilet gaan
  • Pijnlijke stoelgang
  • Na de stoelgang nog steeds aandrang hebben
  • Buikpijn en krampen
  • Harde, keutelachtige ontlasting
  • Flatulentie (winderigheid)
  • Misselijkheid
  • Opgeblazen buik
  • Aambeien

Niet al deze verschijnselen hoeven altijd op te treden.

De rol van voeding bij obstipatie

Ongezonde, ongevarieerde voeding en overgewicht kunnen een oorzaak zijn van obstipatie. Om obstipatie tegen te gaan is het dus belangrijk je voedingsgewoonten aan te passen.

Waar kun je op letten?

Voedingsvezels

Gebruik voldoende voedingsvezels: minimaal 30-40 gram per dag. Vezels komen voor in groente, fruit, volkorenbrood en aardappelen. Voedingsvezels zorgen ervoor dat ontlasting zachter wordt en dat je vaker naar het toilet kunt.

Begin de dag meteen goed met een vezelrijk ontbijt: na een lange nachtrust is het belangrijk dat de darmen weer aan het werk worden gezet. Eet ook voldoende brood: minimaal 5 sneetjes volkorenbrood voor een volwassene per dag.

Het blijkt vaak lastig om voldoende vezels binnen te krijgen: ongeveer 90% van de Nederlandse bevolking komt niet aan de aanbevolen hoeveelheid. Veel mensen eten te weinig brood omdat ze bang zijn aan te komen. Maar deze angst is niet reëel. Vezels zorgen niet alleen voor een goede stoelgang, maar ook voor een vol gevoel. Dit voorkomt een trekgevoel (snoepen) later op de dag.

Regelmaat

Zorg voor een regelmatig eetpatroon. Gebruik 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) en eventueel 3-4 keer iets tussendoor. Zo blijven de darmen in beweging.

Vocht

Drink ruim 2 liter vocht. Vocht helpt voedingsvezels in de darmen hun werk te doen. Drink je onvoldoende, dan kunnen de voedingsvezels niet uitzetten. Daardoor wordt de ontlasting hard, wat de obstipatie kan verergeren.

Leefstijl

Naast bovenstaande voedingsadviezen is er nog meer waar je rekening mee kunt houden:

  • Zorg dat je voldoende beweegt, minimaal een half uur per dag. Dat bevordert de darmbeweging.
  • Stel een toiletbezoek niet uit. Doe je dit wel, dan kan de aandrang verdwijnen. Ontlasting die langer in de darmen blijft wordt bovendien harder.
  • Heb je overgewicht, probeer wat af te vallen. Overgewicht heeft namelijk een ongunstig effect op de stoelgang.

Andere factoren die een rol kunnen spelen bij obstipatie zijn stress, een bepaalde aandoening of medicatie.

Wat kan de diëtist betekenen?

Een diëtist kan helpen een vezelrijke voeding samen te stellen. Je kijkt samen waar de mogelijkheden liggen om je leef- en eetpatroon te verbeteren. Ook kan een diëtist advies geven over bijkomende klachten zoals gasvorming en misselijkheid.

Wanneer contact opnemen?

  • Heb je last van obstipatie?
  • Heb je overgewicht?
  • Is je voeding eentonig en vezelarm?
  • Heb je weinig regelmaat in je leefstijl of eetpatroon?
  • Heb je klachten zoals gasvorming of misselijkheid?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Vaak blijkt er nog veel mogelijk om je voeding te verbeteren en daarmee de obstipatieklachten te verminderen.

Links

Obstipatie.nl