Diverticulosis en dicverticulitis coli

PrintVerstuur per e-mail

Wat is diverticulosis en diverticulitis coli?

Diverticulosis is een afwijking in de dikke darm. Door drukverhoging ontstaan er uitstulpingen (divertikels) van het darmslijmvlies. Als deze uitstulpingen ontstoken zijn spreek je van diverticulitis. Diverticulitis kan overgaan in een darmperforatie (de darm barst open) en een buikvliesontsteking. Wanneer dat dreigt te gebeuren, wordt een operatie aangeraden.

Wat zijn de verschijnselen?

Diverticulosis coli levert niet altijd klachten op. Klachten die soms kunnen voorkomen zijn flatulentie (winderigheid), een opgeblazen gevoel, constante buikpijn, een slechte eetlust, aambeien, obstipatie of diarree.

Bij diverticulitis zijn de klachten ernstiger. Je kan last krijgen van buikpijn, koorts, misselijkheid, braken en een gebrek aan eetlust.

De rol van voeding bij diverticulosis en diverticulitis coli

Voeding heeft een grote invloed op de functie van de dikke darm. Een gezonde voeding en leefstijl kan deze aandoening helpen voorkomen en de klachten doen verminderen.

Waar kun je op letten?

  • Zorg voor regelmaat in het eetpatroon. Neem 3 hoofdmaaltijden en eventueel 3-4 tussendoortjes. Sla geen maaltijden over.
  • Gebruik een vezelrijk ontbijt: na een lange nachtrust is het belangrijk dat de darmen weer aan het werk worden gezet.
  • Heb je last van obstipatie of diarree, zorg dan voor extra voedingsvezels (minimaal 30-40 gram per dag). Voedingsvezels vind je in volkorenproducten, aardappelen, groente en fruit. Bouw de hoeveelheid vezels rustig op, anders kunnen de klachten verergeren. Een diëtist kan je hierbij adviseren.
  • Drink voldoende: minimaal 2 tot 2,5 liter vocht per dag. Veel drinken, samen met een vezelrijke voeding, helpt te voorkomen dat ontlasting in de darmen achterblijft. Dat kan namelijk leiden tot ontstekingen van de uitstulpingen in de darmen.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging: minimaal een half uur per dag. Als je voldoende beweegt, trekt de dikke darm zich vaker samen. Hierdoor blijft het eten minder lang in de darm, en krijg je minder last van obstipatie.

Gasvorming

Sommige mensen met diverticulosis en diverticulitis hebben last van flatulentie. Dit kan ontstaan door ingeslikte lucht of gasvorming in de darmen. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen dit verergeren, zoals bijvoorbeeld koolzuurhoudende dranken, uien en paprika. Ook grote hoeveelheden koolhydraten tegelijk kunnen gasvorming stimuleren.

Niet iedereen reageert op (alle) bovenstaande producten. Een diëtist kan helpen onderzoeken hoe je jouw klachten kunt verminderen.

Acute diverticulitis coli

Heb je een acute diverticulitis coli, geef de darmen dan zo veel mogelijk rust. Gebruik vezelarme voeding. Bij een lichte vorm van diverticulitis coli kun je vloeibare voeding zonder pitten, zaden of pulp of eventueel drink- of sondevoeding nemen. Bij ernstige vormen is parenterale (via de bloedbaan ingebrachte) voeding de beste oplossing. Je kunt hiervoor contact opnemen met de huisarts of diëtist.

Naast voeding kunnen ook aanpassingen in je levensstijl de klachten verminderen. Denk aan stoppen met roken, spanning en stress vermijden, geen knellende kleding dragen, gehoor geven als je aandrang voelt om naar het toilet te gaan en afvallen bij overgewicht. Gebruik ten slotte geen laxeermiddelen zonder overleg met de huisarts.

Wat kan de diëtist betekenen?

Een diëtist kan helpen een volwaardige, vezelrijke voeding te creëren en handreikingen geven om gasvorming te voorkomen. Een diëtist kan advies geven bij klachten als obstipatie, diarree en verminderde eetlust.

Iedereen reageert anders op voeding: de een kan slecht tegen melk, de ander tegen koffie of koolhydraatrijk voedsel. Samen met een diëtist kun je nagaan welke producten voor jou geschikt zijn. Een diëtist kan je algemene tips geven en samen met jou een persoonlijk dagmenu opstellen.

Wanneer contact opnemen?

  • Heb je diverticulosis of diverticulitis coli?
  • Heb je moeite met de stoelgang?
  • Heb je overgewicht?
  • Heb je een eentonige voeding en weinig eetlust?
  • Heb je klachten als diarree of obstipatie?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Vaak blijkt er veel mogelijk om je voeding te verbeteren en daarmee je darmklachten te verminderen.

Links

MaagLeverDarm stichting