Verstandelijk gehandicapten

PrintVerstuur per e-mail

Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaker dan gemiddeld overgewicht of juist ondergewicht. De problemen zijn soms heel ingewikkeld, vooral als je ook nog andere gezondheidsproblemen hebt.

Tips om gezonder te eten

Om gezonder te eten zijn er een aantal punten waar je alvast op kunt letten. Bijvoorbeeld:

  • Sla nooit je ontbijt over. Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.
  • Eet regelmatig. Zorg dat je iedere 2-3 uur iets gezonds eet.
  • Eet zo min mogelijk verzadigd (‘slecht’) vet. Voorbeelden van verzadigd vet zijn: harde margarine, koek, gebak, chocola, vlees of volvette kaas.
  • Eet dagelijks 2 stuks fruit en 200 gram (4 opscheplepels) groente.
  • Eet zo min mogelijk snoep. Kies liever voor gezonde tussendoortjes, zoals fruit of ontbijtkoek.
  • Drink zo weinig mogelijk frisdrank. Drink liever een glas water, thee of koffie.

Tips voor de omgeving

Heeft je zoon of dochter een verstandelijke beperking of werk je met verstandelijk gehandicapten, probeer dan op een heldere manier over gezonde voeding te communiceren:

  • Kom regelmatig op het onderwerp terug: als je herhaalt wat je zegt, zal het beter begrepen en onthouden worden.
  • Probeer eenduidig te zijn: Bereid de maaltijd iedere dag op dezelfde manier (bijvoorbeeld met dezelfde hoeveelheid zout) en houd er altijd dezelfde regels op na. Reageer in vergelijkbare situaties steeds hetzelfde. Zo voorkom je verwarring.
  • Praat in begrijpelijke taal. Maak bijvoorbeeld de zinnen niet te lang.

Valkuilen

Ongeremd eten

Het is soms lastig om nee te zeggen tegen eten. Logisch, want het is allemaal erg lekker. Wat je kunt doen, is met jezelf afspraken maken: één koekje, en niet meer.

Gevolgen van verkeerd eten

Het is niet altijd makkelijk te begrijpen waarom je niet alles mag eten. Toch is het nodig om gezond te blijven. Als ouder of begeleider kun je dit duidelijk maken door het regelmatig te herhalen.

Veel verjaardagen

In een woongroep zijn er vaak veel verjaardagen. En dan zijn er ook nog eens verjaardagen in de familie en op het werk. Alles bij elkaar dus vrij veel taart en borrelhapjes. Probeer hier op te letten.

Eten als sponsoring

Kerken of andere organisaties willen graag iets goeds doen voor mensen met een verstandelijke beperking. Ze geven soms allerlei dikmakende traktaties. Soms kun je beter nee zeggen, of een traktatie bewaren voor later.

Weinig beweging

Mensen met een verstandelijke beperking komen vaak te weinig aan beweging toe. Dit kan zijn omdat er op de woongroep te weinig tijd voor is of omdat mensen zelf niet zo veel zin hebben. Het kan ook zijn dat lichamelijke beperkingen het moeilijker maken om te bewegen. Vrijwilligers kunnen soms helpen met het organiseren van sportactiviteiten.

Problemen

Er kunnen allerlei problemen zijn waardoor iemand met een verstandelijke beperking te veel, te weinig of verkeerd eet. Veel voorkomende problemen zijn bijvoorbeeld:

In al deze situaties kan de diëtist een gespecialiseerd advies geven.

Wat kan de diëtist betekenen?

Een diëtist kan helpen om gezonder te eten, juist ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Sommige mensen komen alleen naar het gesprek, maar vaak gaat een begeleider mee. Met de diëtist kun je bespreken wat in jouw situatie het beste is.

Een diëtist kan precies beoordelen wat je per dag nodig hebt. Je krijgt allerlei tips hoe je met eten om kunt gaan. Ook kan een diëtist samen met jou een persoonlijk dagmenu opstellen.

Wanneer contact opnemen?

  • Wil je begeleiding om gezonder te eten?
  • Heb je overgewicht?
  • Heb je ondergewicht?
  • Heb je een probleem dat met voeding te maken heeft?
  • Wil je weten of je gezond eet?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Vaak blijkt er veel mogelijk om je voeding gezonder te maken.

Links

Fonds verstandelijk gehandicapten