Overgewicht

PrintVerstuur per e-mail

Wat is overgewicht?

Overgewicht betekent dat je te zwaar bent voor je lengte. Het is niet alleen vervelend, het brengt ook allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee.

Zo hebben mensen met overgewicht een hogere kans op hart- en vaatziekten, diabetes, een hoge bloeddruk en rug- en gewrichtsklachten. Overgewicht kan ook psychologische gevolgen hebben zoals minder zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld en stress.

Wist je dat het al een flinke gezondheidswinst oplevert als je 5 – 10 % van je lichaamsgewicht kwijtraakt?

Hoe herken je overgewicht?

Je ziet het in de spiegel of merkt het aan je kleding. Maar overgewicht is ook objectief te meten. Dit kan met de BMI en met de tailleomtrek.

BMI

BMI staat voor Body Mass Index. Het is te berekenen door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lengte in meters (kg/m2). Of gebruik de BMI-check op deze site.

Wat zegt de BMI?

  • Een BMI van 20-25: je hebt een gezond gewicht voor je lengte. Niets aan doen!
  • Een BMI van 25-30: je bent te zwaar voor je lengte (overgewicht). Probeer af te vallen.
  • Een BMI van 30 of hoger: je hebt ernstig overgewicht (obesitas).

De BMI is niet altijd een goede graadmeter. Spieren wegen bijna 20 % meer dan vet, waardoor iemand met veel spieren een hoger lichaamsgewicht heeft. Het kan zelfs zijn dat de BMI aangeeft dat er sprake is van overgewicht, terwijl die persoon in werkelijkheid een gespierde bodybuilder is. Het vetpercentage, de tailleomtrek en de spiermassa zijn in zulke gevallen betere indicaties.

Taillomtrek

De tailleomtrek zegt veel over iemands gezondheid. Taille is namelijk de plek waar vet zich vooral ophoopt.

De tailleomtrek is te meten door een meetlint rond het slankste gedeelte van de taille te leggen. Een centimeter boven de navel kan ook. Een tailleomtrek van meer dan 88 cm (vrouwen) of 102 cm (mannen) geldt als ongezond.

Wat is er tegen overgewicht te doen?

Het belangrijkste is dat je op een gezonde manier afvalt. Dit kan je doen met een gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging. Wanneer je 10 % van je lichaamsgewicht kwijtraakt is dat al een enorme winst voor je gezondheid. Het afvallen hoeft niet snel te gaan: wanneer in een maand een kilo afvalt is dat al twaalf kilo in een jaar!

Afvallen en gezond eten gaan heel goed samen. Met een uitgebalanceerd voedingspatroon krijg je alle voedingstoffen, vitaminen en mineralen in voldoende mate binnen. Op deze manier val je geleidelijk af en voorkom je een jojo-effect. Gezond en geleidelijk afvallen heeft een groot voordeel: het resultaat is blijvend.

Afvallen is makkelijker gezegd dan gedaan. Geef je lichaam de tijd om te wennen aan het nieuwe voedingspatroon. Er kunnen zich altijd tegenslagen voordoen waardoor het afvallen even niet lukt. Probeer dan toch door te zetten en verder te kijken. De diëtist kan je hierbij coachen.

Wat kan de diëtist betekenen?

De diëtist gaat samen met jou op zoek naar een passend voedingspatroon waarmee jij op een gezonde manier afvalt. Je krijgt richtlijnen mee die zijn afgestemd op je eigen situatie. Daarnaast krijg je persoonlijk advies om die richtlijnen ook daadwerkelijk in te passen in je dagelijkse leven.

Je kunt altijd rekenen op intensieve, individuele coaching. Want de richtlijnen zijn nog maar het begin: het is vooral belangrijk om vol te houden en aan je nieuwe eetgewoontes gewend te raken.

Naast de individuele begeleiding is het ook mogelijk om deel te nemen aan één van onze cursussen of voorlichtingen.

Wanneer contact opnemen?

  • Heb je overgewicht?
  • Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen?
  • Wil je nu eindelijk een gezond gewicht, zonder opnieuw aan te komen?

Dan kun je vrijblijvend contact opnemen voor een kennismakingsgesprek. Vaak blijkt het heel goed mogelijk om op een gezonde manier af te vallen met blijvend resultaat, ook bij wie al jaren worstelt met overgewicht.

Links

Hartstichting 
Voedingscentrum (overgewicht)
Voedingscentrum (energiebalans)

Bel mij terug

 
1 Begin 2 Voltooid