Ondergewicht

PrintVerstuur per e-mail

Wat is ondergewicht?

Ondergewicht houdt in dat je te weinig weegt voor je lengte. Er is sprake van ondergewicht bij een BMI van 18,5 of lager.

Ondergewicht kan verschillende oorzaken hebben. Soms is er sprake van een ziekte waardoor je in korte tijd veel afvalt. Ook een eetstoornis kan ondergewicht veroorzaken.

Sommige mensen eten voor hun gevoel voldoende en gezond, maar komen toch niet (genoeg) aan. Dan kan ook je leefpatroon een rol spelen. Misschien sport je bijvoorbeeld veel, waardoor je veel energie verbruikt.

Een te laag gewicht brengt allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee: je kunt tekorten oplopen aan voedingstoffen, je voelt je snel moe en lusteloos, je conditie gaat achteruit en je krijgt sneller te maken met botontkalking.

Wat is ertegen te doen?

Wanneer je wilt aankomen, is het belangrijk dit op een gezonde manier te doen. Waar kun je op letten?

Regelmaat

Probeer een gestructureerd eetpatroon te ontwikkelen dat bestaat uit drie hoofdmaaltijden en drie energierijke tussendoortjes. Normale tussendoortjes bevatten 100-150 calorieën (kcal). Om aan te komen kun je beter tussendoortjes nemen van 175-300 kcal. Kies bijvoorbeeld voor twee handjes nootjes, een wat grotere ontbijtkoekreep, een paar blokjes kaas of worst of blokjes avocado met eventueel wat zout of peper.

Energierijke producten

Het is belangrijk om producten te kiezen die veel energie bevatten, zoals volle melk, volle yoghurt en margarine op brood. Beleg je brood rijkelijk met gezonde vleeswaren, kaas, pindakaas of vette vis zoals zalm of haring. Ook kun je voor de afwisseling broodbeleg combineren, zoals honing met plakjes banaan of kaas met sandwichspread.

Variatie

Hoe meer variatie in je voeding, hoe kleiner de kans op tekorten. Bovendien wordt eten zo minder snel saai. Je kunt variëren in smaak, temperatuur en kleur.

Neem de tijd

Probeer rustig te eten en te drinken. Extra aandacht voor voeding kan er namelijk voor zorgen dat je er meer van gaat genieten. Toch kan het ook averechts werken. Probeer hier dus je balans in te zoeken. 

Net als afvallen is aankomen niet iets dat van de ene op de andere dag gaat. Je lichaam heeft de tijd nodig om aan het nieuwe voedingspatroon te wennen, net als jijzelf waarschijnlijk. Eén kilo aankomen in een maand is al een prima resultaat.

Wanneer het aankomen niet snel genoeg gaat en het bijna onmogelijk is om dit alleen met voeding te bereiken, kan extra drinkvoeding een oplossing bieden. Drinkvoeding bestaat in allerlei soorten en smaken. De diëtist kan je hierin begeleiden. 

Wat kan de diëtist betekenen?

De diëtist beoordeelt je huidige voedingspatroon en bekijkt samen met jou waar aanpassingen mogelijk zijn. Ze adviseert hoe je bijvoorbeeld meer energierijke voedingsmiddelen kunt binnenkrijgen en meer eetmomenten kunt inplannen. Onder professionele begeleiding kom je op een gezonde manier aan, tot je het gewicht hebt bereikt dat bij je past.

Wanneer contact opnemen?

  • Heb je een BMI van 18,5 of lager?
  • Ben je door ziekte of om andere redenen veel afgevallen en wil het aankomen niet lukken?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Samen met de diëtist kan je ervoor zorgen dat je weer op een gezonde manier aankomt.

Ben je in korte tijd veel afgevallen en weet je niet wat de oorzaak is? Dan is het verstandig om eerst contact op te nemen met de huisarts.

Links

Voedingscentrum 

Bel mij terug

 
1 Begin 2 Voltooid