Voeding & Fibromyalgie

Print

 

 

 

Geschreven door Marlous Heijmeijer (oudstagiaire, inmiddels afgestudeerd diëtist)

Pijnklachten in de bindweefsels en spieren met als bonus klachten als vermoeidheid, slaapstoornissen, stemmingswisselingen, hoofdpijn, darmklachten. Mensen met fibromyalgie hebben er dagelijks mee te maken. Het opmerkelijke aan deze reumatische aandoening is dat er in de spieren en gewrichten geen duidelijke afwijkingen zichtbaar zijn, waardoor onderzoekers nog steeds in het duister tasten naar de oorzaak achter fibromyalgie.

Mede door de onbekende oorzaak is er geen specifiek medicijn of behandeling voor fibromyalgie. Toch vraag je je misschien af: is er dan helemaal niks aan te doen? Het antwoord hierop is zowel ja als nee. Enerzijds kun je niet van fibromyalgie genezen, anderzijds kun je er wel mee leren leven en de klachten proberen te verminderen. Hoe je dit kan doen? We leggen het je uit.

Beweging

Staan je sportschoenen al maandenlang stof te vangen? Trek ze weer eens aan en kom in beweging! Je lichaam heeft beweging nodig en juist bij reumatische aandoeningen zoals fibromyalgie is regelmatig bewegen extra belangrijk. Het houdt de gewrichten soepel en de spieren sterk. Zoek een sport die bij je past maar doe het wel kalm aan en bouw het rustig op. Luister goed naar je lichaam en overschrijd geen grenzen. Een fysiotherapeut kan je hier goed bij helpen en adviseren.

Voeding

Uiteraard kan deze niet ontbreken! Hoewel voeding fibromyalgie niet kan genezen, kan het wel degelijk een effect hebben op de ervaring van de klachten en daarmee de kwaliteit van leven verbeteren. Het gaat hierbij voornamelijk om het krijgen of behouden van een gezond gewicht door goede productkeuzes te maken. Denk hierbij aan de Richtlijnen Goede Voeding, zoals:

  • Eet dagelijks ten minste 250 gram groente en ten minste 2 porties fruit
  • Eet dagelijks volkorenbrood of andere volkorenproducten en wekelijks peulvruchten
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Eet minimaal één keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Drink voldoende water
  • Drink bij voorkeur geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de zoutinname tot max. 6 gram per dag

Rust

Als laatste, maar absoluut niet de onbelangrijkste is rust en ontspanning. Ben jij altijd druk en zijn ontspanningsmomenten voor jezelf zeldzaam? Wees je er dan van bewust dat het jouw lichaam juist ten goede komt als je het ook af en toe een rustmoment geeft. Probeer voor jezelf een balans te vinden tussen rust en beweging. Geef het bijvoorbeeld aan als je ergens geen tijd of energie voor hebt, probeer eens een yoga les of lees een boek, zodat je lichaam voldoende tijd krijgt om tot rust te komen

Wilt u meer informatie over gezonde voeding en begeleiding van een diëtist? Neem gerust contact op met een van onze diëtisten via 023-5573344. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist valt binnen het basispakket van de zorgverzekering. 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <strong> <cite> <blockquote> <code>
CAPTCHA
Deze vraag is ter beveiliging om te controleren of u een mens bent en geen automomatische inzending van dit formulier.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.

    Bel mij terug

     
    1 Begin 2 Voltooid