Suikervrij

Print

 

Door: Tanya Bultman, Dietist in opleiding bij Voedingsadviesbureau De Winter

Een nieuwe trend, wie hoort er niet over? Tegenwoordig zijn suikers het meest “kwaadaardige” dat je kunt gebruiken! Op alle sociale media, in het nieuws, talkshows en ga zo maar verder wordt er gesproken over de risico’s van teveel suikers. Maar waar komt deze angst nu eigenlijk vandaan? Ruim 1 op de 17 mensen heeft tegenwoordig ook diabetes en door dit stijgende aantal wordt er veel onderzoek gedaan naar het ziektebeeld en de oorzaak ervan.

Geschiedenis:

Vroeger at men op een hele andere manier dan tegenwoordig. Voeding kwam uit de regio en men at voornamelijk pure producten, denk aan: pap van melk en beschuit, volkorenbrood met boter, kaas en jam, men dronk thee en at ’s avonds Hollandse kost en in het weekend kwam er (bij het grootste gedeelte) een toetje. Soms op zondag kwam er een koekje of zelfs een gebakje! Kortom de producten waren puur en de keuze was nihil.

Na het einde van de tweede wereldoorlog is hier verandering in gekomen, mensen wilden niks meer tekort hebben en er moest een groot aanbod aan producten zijn. Voeding werd geïmporteerd uit verschillende landen en er kwam een breed scala aan producten en gerechten.

Sinds enkele jaren worden buitenlandse producten, Hollandse kost en alle andere producten op zo een manier geproduceerd dat ze lang houdbaar zijn en worden ze door fabrikanten zo smakelijk mogelijk gemaakt door het toevoegen van suikers en veel zout.  

Vanuit deze laatste vernieuwde eetgewenning en de toevoeging van vele suikers, is de populatie van patiënten met diabetes type 2 toegenomen. Komt de trend hier vandaan? Dat is niet exact te zeggen maar het lijkt mij een logisch bruggetje! Koolhydraatarm en suikervrij is tegenwoordig een echte trend. Je hoort op het gebied van voeding bijna niet anders dan de termen #noCarbs, keto-dieet of “ik vermijd geraffineerde suikers of snelle koolhydraten”.

Zelf suikervrij

Om deze reden leek het mij interessant als toekomstig diëtist dit ook eens uit te proberen! Mijn normale dagmenu dat bestaat uit drie maaltijden, 2 tussendoortjes en in de avond meestal chocolade zal veranderen in een volledig -toegevoegde- suikervrij-dagmenu. Suikers komen van nature voor in fruit, deze zijn voor mij onvermijdelijk dus ik behoud natuurlijke suikers in mijn voeding maar vermijd enkel de toegevoegde variant en de snelle koolhydraten: hierbij is te denken aan pasta, witte rijst, aardappelen en witbrood.

Conclusie: meer verzadiging, minder trek in zoetigheid, meer energie en eenvoudig je ideale gewicht bereiken! Hieronder nog enkele tips om een suikervrij dieet vol te houden:

  • Koop koolhydraatarm volkorenbrood
  • Kies geen lightproducten (niet minder vet, wel minder suiker) 
  • Drink geen sappen en smoothies maar eet fruit!
  • Kies tussendoor voor noten, zuivel, rauwkost
  • Alcohol : champagne, rum, vodka, gin (met mate)

 

Wilt u meer handvatten of liever geen app, maar begeleiding van een diëtist die u motiveert en adviseert? Neem gerust contact op met een van onze diëtisten van Voedingsadviesadviesbureau De Winter. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <strong> <cite> <blockquote> <code>
CAPTCHA
Deze vraag is ter beveiliging om te controleren of u een mens bent en geen automomatische inzending van dit formulier.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.