slapende gewichtsbalans

Print

Geschreven door: Tanya Bultman, diëtist in opleiding

Een slechte nacht? We hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat een op de vijf Nederlanders, van ouder dan 12 jaar, last te hebben van slaapproblemen. Slaapproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben: mensen piekeren meestal in de nacht door spanning en zorgen die zij ervaren, lichamelijke klachten of verkeerde gewoonten als koffie drinken of op een tablet of smartphone kijken voor het slapen gaan.

Een goede slaap

Na onderzoek onder slapers worden relaties gelegd tussen verschillende aspecten waar de slaap invloed op heeft en omgekeerd, dus wat invloed op de slaap heeft. Vanuit diëtistisch oogpunt lijkt het interessant te achterhalen of er een relatie is tussen voeding en slaap. Allereerst is het belangrijk te achterhalen wat nu eigenlijk een ‘gezonde’ nachtrust is. Volgens het slaapcentrum houdt een goede slaap het volgende in: het duurt gemiddeld zo’n 15 minuten om in slaap te vallen, niet of nauwelijks wakker worden, na een toiletbezoek weer snel kunnen inslapen, zo’n 4 – 5 uur een diepe slaap en REM-slaap en het niet maken van onrustige bewegingen. Aldus voor een -bijna- ieder herkenbaar om af en toe mee te maken maar wat heeft dit te maken met ons gewicht?

Een relatie tussen onvoldoende slaap en invloed gewicht

De Volksgezondheid en Zorg plaatst een overzicht van personen die slecht slapen en de hoeveelheid overgewicht of hoeveelheid beweging. Zo wordt chronisch slecht slapen (<6 uur) geassocieerd met overgewicht, obesitas en onvoldoende actief zijn. Voldoende beweging hangt samen met een goede slaapactiviteit. Onvoldoende bewegen op basis van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen hangt samen met een korte slaapduur, een (te) lange slaapduur en moeite met in slaap komen en doorslapen. Ook wordt er uit internationale onderzoeken geconcludeerd dat een korte slaapduur kan leiden tot overgewicht of obesitas, één van de mogelijke verklaringen hiervoor is de verandering in hormoonspiegels van onder andere Leptine en Ghreline met meer honger en trek als gevolg.

Leptine en Ghreline worden ook wel de ‘hongerhormonen’ genoemd. Deze hormonen geven de hersenen een sein dat we honger hebben of dat we verzadigd zijn. Leptine is daarbij verantwoordelijk voor het onderdrukken van ons hongergevoel oftewel, we hebben genoeg energiereserves! Ghreline is daarentegen verantwoordelijk voor het opwekken van ons hongergevoel, het piekt vlak voor de maaltijd en het daalt na de maaltijd. Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat de Greline gehaltes in het lichaam stijgen, wat ertoe leidt dat er meer calorieën worden ingenomen dan het lichaam nodig heeft.

Tips voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust heeft dus op sommige mensen wel degelijk invloed op het gewicht. Erg belangrijk om er allen voor te zorgen dat het slaapritme in orde is! Hieronder staan enkele tips die je kunt hanteren voor een goed slaapritme:

  1. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op
  2. Zorg dat je voldoende tijd neemt om te slapen
  3. Zorg dat je niet te lang in bed ligt
  4. Slaap niet tussendoor
  5. Ontwikkel een routine die je iedere avond volgt voor je gaat slapen
  6. Ontspan je voor je gaat slapen
  7. Zorg dat je het laatste uurtje voor je gaat slapen in een ruimte bent zonder fel licht
  8. Zorg ervoor dat je kamer zo donker mogelijk is

Wilt u graag meer informatie over voeding bij een slecht slaapritme? Neem gerust contact op met een van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <strong> <cite> <blockquote> <code>
CAPTCHA
Deze vraag is ter beveiliging om te controleren of u een mens bent en geen automomatische inzending van dit formulier.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.

    Bel mij terug

     
    1 Begin 2 Voltooid