Red jij de 250 gram groente per dag? Vanaf nu wel!

Print

 4 tips om voldoende groente binnen te krijgen

Geschreven door Christine, diëtist in opleiding

De aanbevolen hoeveelheid groente is volgens het Voedingscentrum 250 gram per dag. Dit is best wel veel en daardoor komt ook niet iedereen aan 250 gram groente per dag. Toch is voldoende groente eten belangrijk, want groente bevat veel voedingsstoffen en vezels en hangt samen met een verlaagd risico op verschillende ziektes. Hoe kunnen we het dan toch voor elkaar krijgen om genoeg groente te eten?

 

Tip 1: Neem groente als tussendoortje

Veel van ons zijn gewend om groente vooral binnen te krijgen tijdens de avondmaaltijd. 250 gram is dan erg veel om in één keer op te eten, dat zou namelijk 5 ruime opscheplepels groente zijn! Zorg daarom dat je alvast overdag wat groenten binnenkrijgt, dan hoef je het niet s ’avonds in één keer op te eten. Tegenwoordig worden groentes ook veel verkocht als snacks. Denk hierbij bijvoorbeeld aan snoeptomaatjes, snackkomkommers en worteltjes.

 

Tip 2: Verwerk groente in het ontbijt

Groente kun je ook verwerken in je ontbijt. Dit kan bijvoorbeeld een smoothie zijn met een deel groente en een deel fruit. Door de overheersende smaak van het fruit, hoef je zo de groente niet eens te proeven! Een voorbeeld van zo’n ontbijt-smoothie is als volgt:

  • 100 gram aardbeien
  • 2 el Griekse yoghurt
  • 50 gram havermout
  • 100 gram spinazie
  • Evt. ½ tl vanille-extract

Als je niet zo’n smoothie-drinker bent, kun je ook kiezen om te ontbijten met een sneetje volkorenbrood, belegd met een gebakken ei en schijfjes avocado. Of ontbijt met een groenteomelet!

 

Tip 3: Neem groente op brood/cracker bij de lunch

Veel groentesoorten kun je ook op brood eten als lunch. Denk bijvoorbeeld aan een broodje met hüttenkäse en reepjes paprika. Of leuk een broodje kaas met een paar schijfjes tomaat en komkommer.

 

Tip 4: Groene stamppot!

Veel stamppotgerechten bevatten veel aardappel en minder groente. Verwerk meer groente in de stamppot en wat minder aardappel. Zo krijg je meer voedingsstoffen binnen en minder koolhydraten; twee vliegen in één klap dus!

Mocht je het na het lezen van bovenstaande tips fijn vinden om samen met een ervaren diëtist een persoonlijk voedingsschema op te stellen, om te zorgen dat jij voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? Neem gerust contact op met één van onze diëtisten. Wij zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <strong> <cite> <blockquote> <code>
CAPTCHA
Deze vraag is ter beveiliging om te controleren of u een mens bent en geen automomatische inzending van dit formulier.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.

    Bel mij terug