Koolhydraten

Print

 Geschreven door: Leanne Rozemeijer, diëtist

Sinds een aantal jaar hebben we te maken met een nieuwe hype, namelijk koolhydraatarm eten.
10 jaar terug was vooral vet de boosdoener en nu hebben we het alleen nog maar over de suikers die zo slecht voor ons zijn. Maar is dit wel terecht? Hierover lees je meer in deze blog.

Wat zijn koolhydraten?
Koolhydraten is eigenlijk een verzamelnaam voor alle suikers in de voeding. Bijvoorbeeld suikers die van nature al in voedingsmiddelen zitten, suikers die de producent toevoegt en suikers die we zelf toevoegen. Maar denk niet alleen aan dat zoete witte korreltje: koolhydraten bestaan ook in de vorm van zetmeel, die je kunt vinden in bijvoorbeeld brood of pasta. Het lichaam gebruikt koolhydraten als brandstof. Je hersenen kunnen zelfs niet zonder koolhydraten. Het is daarom een misvatting dat koolhydraten slecht voor je zijn. Het gebruik van te veel koolhydraten kan daarentegen wel slecht voor je zijn.

Wat is een koolhydraatarm voedingspatroon?
Soms kan het zijn dat afvallen niet voldoende lukt met alleen een energiebeperkt dieet. In dat geval kan er sprake zijn van insulineresistentie. Dit betekent dat de energieprocessen in het lichaam niet meer optimaal werken en de koolhydraten uit de voeding teveel en te snel als vet worden opgeslagen. Om dit proces te doorbreken kan een koolhydraatarm voedingspatroon uitkomst bieden.
Bij een koolhydraatarm dieet is het de bedoeling om minder of zo min mogelijk koolhydraten te eten. Er zijn verschillende varianten van dit dieet, namelijk een strenge beperking  (ongeveer 30 gram koolhydraten per dag), matige beperking  (ongeveer 50 gram koolhydraten per dag) en een  lichte beperking (ongeveer 100 gram koolhydraten per dag).

Koolhydraten komen voor in:
- Brood en graanproducten;
- Aardappelen, rijst, pasta;
- Peulvruchten en noten;
- Zuivel;
- Fruit en vruchtensap;
- Groenten;
- Snoep, koek, snacks.

Is koolhydraatarm eten gezond?
Een streng koolhydraatarm dieet is op lange termijn niet gezond, omdat u onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is dan ook van belang om  multivitaminen te slikken wanneer u dit dieet volgt. Wel kan het op korte termijn voor een behoorlijk gewichtsverlies zorgen, wat natuurlijk wel positieve effecten kan hebben voor de gezondheid.

Wilt u meer handvatten of liever geen app, maar begeleiding van een diëtist die u motiveert en adviseert? Neem gerust contact op met een van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <strong> <cite> <blockquote> <code>
CAPTCHA
Deze vraag is ter beveiliging om te controleren of u een mens bent en geen automomatische inzending van dit formulier.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.

    Bel mij terug