Kom van die bank af !

Print

Geschreven door: Sabine, diëtist in opleiding.

De laatste cijfers over overgewicht tonen aan dat 42% van de vrouwen in Nederland overgewicht heeft en 51% van de mannen. Daarnaast neemt het overgewicht bij kinderen ook steeds meer toe: 13% van de Nederlandse kinderen is te zwaar, of anders gezegd: 1 op de 8 jongens en 1 op de 5 meisjes heeft overgewicht.  Dat we met z’n allen zwaarder zijn geworden dan vroeger is wel duidelijk. Dit komt door twee dingen: we eten teveel en ongezond en we bewegen minder dan we vroeger deden. Vroeger was het nog een luxe als je een auto had, maar vandaag de dag hebben de meeste huishoudens er twee. Vroeger moesten we jagen om te kunnen eten, nu lopen we aan het einde van de dag naar de supermarkt en halen de pinpas door de betaalautomaat. Ook het zittende kantoorwerk helpt niet mee.  Zo zijn er nog veel meer voorbeelden waardoor we zijn gestopt met bewegen. Maar waarom is bewegen zo belangrijk?

Beweging is niet alleen goed voor de confrontatie met de weegschaal, maar ook voor je gezondheid. Door te bewegen val je namelijk niet alleen sneller af, maar verlaag je ook je bloeddruk, verminder je het risico op hart- en vaatziekten, verbeter je je conditie en je gaat je er letterlijk en figuurlijk ‘lekkerder’  door voelen. Tevens maak je bij het sporten een stofje aan wat een gelukkig gevoel geeft, wat weer een goede uitwerking heeft op je humeur.

Zo’n 80-85% van je energie (die je krijgt uit je voeding) hebben we nodig voor alles wat het lichaam onbewust doet en dus zonder enige vorm van inspanning: om te ademen, om ons hart te laten kloppen, om de organen te laten werken etc. De overige 15-20% wordt gebruikt voor bewuste handelingen zoals rechtop staan, wandelen, sporten, lopen, tillen, dragen, noem maar op. Dit zijn de fysieke inspanningen.  Wanneer er te weinig bewogen wordt, heb je energie over wat je lichaam meestal omzet in vet. De beste manier om dit tegen te gaan is door minder te eten en meer te bewegen.

Energieverbruik

Probeer daarom als je thuiskomt van een werkdag of op een zondagochtend niet meteen op de bank neer te ploffen, maar probeer juist naar buiten te gaan en een wandeling te maken van 30-45 minuten. Tijdens deze wandeling kom je tot rust en de beweging zal je goed doen. Het Voedingscentrum heeft hier een leuk voorbeeld voor: Het verschil tussen tv-kijken en wandelen. Stel je voor dat iemand van 70 kg een wandeling maakt van 45 minuten. Wandelen kost volgens de activiteitentabel 3,5 kilocalorieën per kilo per uur. Deze persoon verbruikt dus 70 x 3,5 kilocalorieën per uur: 245 kilocalorieën. Deze avondwandeling van drie kwartier kost dan 185 kilocalorieën. Televisie kijken kost 1 kilocalorie per kilo per uur. Was dezelfde persoon voor de buis blijven zitten, dan had hij of zij daarmee maar 52 kilocalorieën verbruikt. Het verschil tussen een wandeling van drie kwartier en drie kwartier televisie kijken is dus 133 kilocalorieën: dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid energie die een boterham met kipfilet levert. En dan is wandelen bewegen op een laag pitje: stel je eens voor als je 45 minuten de sportschool in zou gaan!

Geluk

Beweging maakt gelukkig. Mensen die zijn afgevallen vertellen vrijwel allemaal hoeveel positieve reacties ze van vrienden en familie hebben kregen.

Hoe ga jij om met voldoende bewegen gedurende de dag ? En hoe combineer je dit met een gezond en volwaardig voedingspatroon? Heb je vragen? Neem gerust contact op met één van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl