Help... Ik saboteer mijzelf!?

Print

Herken je het, dat wanneer je een besluit met jezelf hebt genomen, gemotiveerd bent om je gedrag te veranderen, dat er dan toch altijd wel excuses/smoesjes/redenen zijn om het gewenste gedrag nog even niet te doen? Dan is deze blog voor jou, want dan saboteer jij jezelf. Lees gauw verder, over welke saboterende gedachten er zijn. Welke herken jij bij jezelf?

Als je naar saboterende gedachten gaat kijken, zijn ze in 6 groepen te verdelen, namelijk:

  • Uitstellen

De ‘Ik begin maandag’, De ‘vanaf januari is mijn voornemen om’ of ‘na deze drukke periode dan’. Velen zullen deze saboterende gedachte herkennen en er gebruik van gemaakt hebben. Het plan is er en je gaat er zelf ook oprecht van uit dat je dan start met je plan. Maar het punt is dat je dus ook tegen jezelf zegt, dat je nu nog mag doorgaan met het ongewenste gedrag en daar ook vaak volop gebruik van gaat maken.

  • Hongerangst

De ‘ik eet maar alvast, anders word ik straks naar.’ Of ‘ik moet 6 keer per dag eten’ gedachten.

Dit zijn gedachten die ervoor pleiten dat er met zo’n strikte regelmaat gegeten moet worden, dat het een vrijbrief geeft om maar eerder, sneller te eten of te voorkomen dat je flauwvalt. Laten we eerlijk blijven naar elkaar toe: je valt niet flauw als je een paar uur niet gegeten hebt. Als je in het algemeen zorgt dat je goed voor jezelf zorgt, dan geeft jouw lichaam misschien een signaaltje dat het tijd is om te eten, maar je zult niet neervallen van de honger.En ja, in gevallen van eetbuien is een regelmaat belangrijk, om verleiding te voorkomen, maar dat betekent niet dat er uit preventie maar extra of eerder gegeten moet worden. Onze lichamen hebben periodes van jagers en verzamelaars gekend, tijden van schaarste en zullen niet bij een verlate maaltijd gelijk in elkaar gaan storten.

  • Calorieën tellen

De ‘ik heb pas weinig op vandaag, dus ik kan dit koekje wel pakken.’ of ‘Ik ga vandaag toch nog sporten.’

Dit zijn de saboterende gedachten van de mensen die vaak geleerd hebben om op de calorieën te letten. Zolang de voedingsintake maar onder een bepaalde hoeveelheid calorieën blijft, of voldoende calorieën verbranden. Dan mag er van alles gegeten worden. Het punt is dat wij als diëtisten jou willen helpen om gedrag te veranderen. Dat houdt niet alleen focussen op calorieën in, maar ook voedingskeuzes & patronen doorbreken en de smoezen en verleidingen herkennen die je gewenste gedrag saboteren. Als je hebt afgesproken met jezelf om die snack bij de film te laten staan, dan wordt er niet gesnackt bij de film of je nu niets gegeten hebt of een halve marathon gelopen hebt. Dit is je plan, dat andere zijn smoesjes en excuses.

  • Pluk de dag

De ‘Ach, het is nu zo gezellig.’, de ‘Wat heb ik toch ook te klagen, er zijn ergere dingen in het leven.’

Dit zijn de saboterende gedachten, die eigenlijk heel vrolijk en lief zijn. Tegelijkertijd hebben ze daarom vaak groot effect. Ook al klopt het dat er misschien ergere dingen zijn, dan geen slank lichaam te hebben. Het punt is dat je met jezelf een afspraak hebt gemaakt en een doel voor ogen hebt en deze gedachtegang, hoe positief ook, je verder van je gewenste gedrag afbrengt.

  • Ik kap ermee

De ‘Ik heb nu zoveel aan mijn hoofd, nu even niet.’, ‘Ik ben nog niets afgevallen, dit helpt dus ook niet.’ Of ‘Ik heb het nu toch al verpest, nu maakt het ook niet meer uit.’

Dit zijn de gedachten die het meest voorkomen bij mensen die al meerdere pogingen hebben ondernomen om hun gedrag te veranderen, maar waarbij het al meerdere keren is mislukt. Echter is dit een geheel nieuwe manier om je gedrag te veranderen, dus ook met een ander resultaat. Wanneer je haalbare en realistische, kleine doelen voor jezelf hebt gesteld, moeten deze ook vol te houden zijn in de zware tijden, misschien met iets meer moeite, maar niet onmogelijk. Dus laat je pogingen in het verleden, je er niet van afhouden om je gewenste doel te bereiken.

  • Zelfmedelijden

De ‘Ik heb vandaag zo’n rotdag gehad, nu mag het.’ En ‘Als ik met alles wat er speelt nu ook nog op mijn eten moet letten, is het teveel.’

Als we het moeilijk, druk of zwaar hebben willen we onszelf ontzien of verwennen. Nu is daar niks mis mee, maar wel als het in de weg staat met een plan wat je je voorgenomen hebt. Zoek een andere manier om lief voor jezelf te zijn, maar laat je niet verleiden om te gaan eten, omdat je jezelf zielig vind.

Herkenbaar? Mocht je na het lezen van de blog aan de slag willen met je saboterende gedachten en hierbij begeleiding willen, neem gerust contact op met één van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl