5 tips om lekker en gezond uiteten te kunnen gaan

Print

Geschreven door diëtist Christine

Wanneer je aan het afvallen bent, zijn er altijd momenten die het lastig kunnen maken om het vol te houden, bijvoorbeeld sinterklaas, kerst, oud & nieuw, verjaardagen en andere feestjes. Eén van de momenten waarop het moeilijk kan zijn om het goed vol te houden, is wanneer je uiteten gaat. Toch is het natuurlijk erg gezellig om dit te doen. Hoe kan je toch lekker uiteten, zonder het afvallen te belemmeren?

1.Kies bewust bij het stokbroodje vooraf

Vaak wordt in restaurants een stokbroodje vooraf aangeboden. Stokbrood bevat veel koolhydraten en is dus een minder goede keuze wanneer het gaat om afvallen. Ook vult een stokbroodje erg, waardoor je misschien minder trek hebt in de groentes bij het hoofdgerecht. Kies er hierom voor om het stokbroodje over te slaan en te kiezen voor een voorgerecht met minder koolhydraten, bijvoorbeeld carpaccio, een salade of een visvoorgerecht.

Wil je toch meegenieten van dat stokbroodje? Maak dan van tevoren een afspraak met jezelf over hoeveel stukjes je neemt. Op deze manier ga je niet onbewust meer eten en geniet je er echt van!

2.Neem een gerecht met voldoende groentes

Is er een saladebar in het restaurant? Maak er gebruik van! Groentes en salade smaken heerlijk bij een stukje vlees of vis, zeker nu het voorjaar er weer aan komt.

3.Laat koolhydraten het kleinste aandeel hebben op je bord

Vraag aan de ober of je wat meer groentes of vlees/vis op je bord mag, in plaats van aardappels, rijst of pasta. Dit is vast geen probleem. Ook kun je vragen of de koolhydraten vervangen mogen worden door bijvoorbeeld een eitje of nootjes.

Tegenwoordig worden aardappeltjes of patat gelukkig apart geserveerd; dit maakt het makkelijker om deze te laten staan of om te vragen of deze niet geserveerd kunnen worden.

Je kunt ook kiezen voor een koolhydraatarm hoofdgerecht, bijvoorbeeld een salade.

4.Ga niet naar een all-you-can-eat restaurant

Bij een all-you-can-eat restaurant, is de kans op ‘overeten’ groter; kies dus voor een restaurant waarbij je a-la-carte kan eten! Op deze manier kun je vaste porties eten en kun je vooraf een bewuste keuze maken over wat je gaat eten.

5.Zorg dat je de calorieën eet in plaats van drinkt

Het is in een restaurant verleiding om te beginnen met een frisdrank of bier/wijn. Deze dranken bevatten veel koolhydraten en calorieën en die kan je beter uit het eten halen! Bestel bijvoorbeeld een karaf water voor op tafel en drink hier voornamelijk uit. 1 of 2 alcoholconsumpties kan prima als je dat wil, maar zorg dat het dan hierbij blijft en dat je er écht van geniet.

6.Kies bewust bij het dessert

De dessertkaart kan je vaak in verleiding brengen om een ongezonde (en lekkere) keuze te maken. Natuurlijk hoef je het dessert niet perse over te slaan, maar zit je al vol van het voor- en hoofdgerecht? Luister dan naar dit gevoel en neem niet een dessert alleen omdat het erbij hoort. Je kunt ook bijvoorbeeld kiezen om een kopje thee of koffie achteraf te doen. Wil je toch een toetje? Kijk of er een kaasplankje op de kaart staat of een nagerecht met yoghurt en fruit.

Mocht je het na het lezen van bovenstaande tips fijn vinden om een persoonlijk voedingsadvies te ontvangen? Neem gerust contact op met één van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <strong> <cite> <blockquote> <code>
CAPTCHA
Deze vraag is ter beveiliging om te controleren of u een mens bent en geen automomatische inzending van dit formulier.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.