5 manieren om je eten te bereiden!

Print

Er zijn talloze manieren om voeding te bereiden. Denk aan koken, bakken, grillen enzovoorts. In deze blog zet diëtist Angela de voor- en nadelen van bepaalde bereidingstechnieken op een rij. Op deze manier kun je verschillende smaken creëren, maar ook in sommige gevallen voedingsstoffen behouden. Lees gauw verder!

 

Koken

Definitie: De techniek waarbij de ingrediënten in een vloeistof (bouillon, melk, water) van 95-100° gegaard worden.

  • Voordelen: gemakkelijk, meerdere voedingsstoffen worden beter opgenomen, zoals caroteen.
  • Nadeel: wateroplosbare vitamines kunnen verloren gaan

Tips:

  • Kook de ingrediënten in een precies afgemeten laag vloeistof. Wateroplosbare vitamines kunnen namelijk verloren raken.
  • Kook je voedingsmiddelen niet te lang, houd ze knapperig. Op deze manier behoud je de structuur en moet je blijven kauwen, wat de verzadiging stimuleert.

Roerbakken/wokken

Definitie: Bereiding waarbij je door de hoge temperatuur (160-220°) en het grote oppervlak van een ronde grote pan door vaak omscheppen voedingsmiddelen snel gaart.

  • Voordelen: snelle garing, weinig vet nodig, specifieke smaak door de maillardreactie.
  • Nadelen: niet geschikt voor grote stukken vlees/vis/kip

Tip:

  • Zet bij voorbaat alle ingrediënten al fijngesneden klaar. Op deze manier kun je je concentreren op het wokken zelf.

Stomen

Definitie: manier van bereiden waarbij de hete stoom van een vloeistof gebruikt wordt om de voedingsmiddelen te garen.

  • Voordelen: Slanke manier van bereiden, wateroplosbare vitamines en smaak blijven beter behouden.
  • Nadelen: je hebt een speciale pan nodig, langere bereidingsduur.

Grillen

Definitie: het klaarmaken van voedsel door de warmte van een rooster of grill.

  • Voordeel: vette voedingsmiddelen raken door de ribbels het vet kwijt, geschikt voor producten met korte bereidingswijze.
  • Nadeel: bij het grillen komt het voor dat voedingsmiddelen aangebrand raken, deze stoffen zijn kankerverwekkend en niet smakelijk.

Stoven

Definitie: techniek waarbij vlees gegaard wordt door het lange tijd in een vloeistof te houden en te verhitten.

  • Voordeel: geeft malsheid aan de vleessoort
  • Nadeel: wateroplosbare vitamines raken grotendeels verloren, lange bereidingsduur, niet geschikt voor alle voedingsmiddelen.

Tips:

  • Gebruik het kookvocht als jus. Op deze manier gaan voedingstoffen niet verloren.
  • Breng het kook vocht op smaak door groente mee te stoven, zoals ui/tomaat.

Wil je graag meer tips om je voedingsmiddelen te bereiden of op smaak te krijgen? Neem contact op met één van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl.

 

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <strong> <cite> <blockquote> <code>
CAPTCHA
Deze vraag is ter beveiliging om te controleren of u een mens bent en geen automomatische inzending van dit formulier.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.

    Bel mij terug